Krajowe centrum ochrony radiologicznej w ochronie zdrowia

Europejska kampania komunikacyjna „Wybór najlepszego badania obrazowego dla mojego pacjenta” (oryg. European communication campaign “Getting the Right Image for My Patient”).

Podczas jesiennego posiedzenia Grupy Roboczej ds. Zastosowań Medycznych stowarzyszenia HERCA (Heads of the European Radiation Protection Competent Authorities), organizacji zrzeszającej Szefów Europejskich Urzędów Dozoru Radiologicznego, w dniu 11 września 2025 r., podjęto decyzję o ponownym uruchomieniu europejskiej kampanii „Wybór najlepszego badania obrazowego dla mojego pacjenta” (oryg. European communication campaign “Getting the Right Image for My Patient”). Kampania, rozpoczęta pierwotnie w listopadzie 2019 r., miała ograniczony zasięg ze względu na pandemię COVID-19. W świetle nowych wniosków płynących z projektu EU-JUST-CT (European co-ordinated action on improving justification of computed tomography) oraz zwiększonego zainteresowania kwestią uzasadnienia wykonywania badań obrazowych, HERCA podjęła decyzję o ponownym uruchomieniu inicjatywy. Kampania zostanie przeprowadzona w 21 krajach Europy i ma na celu podniesienie świadomości na temat właściwego stosowania obrazowania medycznego.

Kluczowe pytania

Siedem kluczowych pytań stanowi sedno kampanii i ma na celu wspieranie lekarzy kierujących pacjentów na badania radiologiczne w podejmowaniu świadomych decyzji podczas zlecania badań. Pytania te mają:

  • zachęcić do korzystania z dostępnych narzędzi wspomagających podejmowanie decyzji,
  • promować skuteczną komunikację z pacjentami,
  • pomóc w wyborze najbardziej odpowiedniej metody obrazowania – lub jej alternatywy – w oparciu o potrzeby kliniczne

Ostatecznym, kluczowym celem jest zapewnienie pacjentom prawidłowej diagnozy poprzez właściwe badania, umożliwiające terminowe leczenie, przy jednoczesnym uniknięciu procedur niepotrzebnych, nieprzynoszących korzyści klinicznych.

    Materiały kampanii

    Materiały kampanii, opracowane przez HERCA, są dostępne w wielu językach i dostosowane do potrzeb poszczególnych krajów. Każdy uczestniczący kraj koordynuje własną kampanię, korzystając ze wspólnych materiałów podstawowych, zapewniając zarówno jej spójność, jak i zgodność z lokalnymi realiami. Wspólne materiały, a także linki do stron krajowych kampanii można znaleźć na stronie internetowej HERCA.

    Miło nam poinformować, że Polska włączyła się w kampanię, a Krajowe Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia (jako członek HERCA) opracowało polskie wersje materiałów.

    W materiałach przedstawiono zagadnienia, które lekarz kierujący na badania obrazowe powinien poruszyć podczas rozmowy konsultacyjnej z pacjentem (7 kluczowych pytań):

    1. Jeśli już postawiłem diagnozę, co wniesie wykonanie badania radiologicznego?
    2. Czy mój pacjent powinien mieć kolejne badanie radiologiczne, jeśli było ono wykonane ostatnio?
    3. Czy należy kierować pacjenta na zdjęcie RTG lub TK, jeśli można wykonać inne badanie bez użycia promieniowania jonizującego?
    4. Czy mój pacjent jest świadomy, że tomografia komputerowa nie jest pozbawiona ryzyka?
    5. Jak mogę zapewnić mojemu pacjentowi najwłaściwsze badanie obrazowe?
    6. Dlaczego ważne jest zadanie pacjentce pytania o to, czy jest lub może być w ciąży?
    7. Co należy wziąć pod uwagę przed skierowaniem dziecka na badanie obrazowe?

Kliknij na obrazek aby pobrać ulotkę.

Top